21. 07. 2025

OPOLNOMOČENJE EVROPE Z DIGITALNIMI IN KIBERNETSKO VARNOSTNIMI ZNANJI: PREMOSTITEV VRZELI V ZNANJIH IN SPRETNOSTIH ZA MOČNEJŠO DIGITALNO PRIHODNOST

9. julija 2025 so se vodilni strokovnjaki za digitalna znanja iz vse Evrope zbrali v Bruslju na konferenci »Opolnomočenje Evrope z digitalnimi in kibernetsko varnostnimi znanji«.

Dogodek, ki sta ga gostila stalno predstavništvo Slovaške pri EU in Slovaška digitalna koalicija, je združil oblikovalce politik, pedagoge, strokovnjake iz industrije in certifikacijske organe, da bi odgovorili na ključno vprašanje:

»Kakšno raven digitalnih in kibernetsko-varnostnih znanj bo Evropa potrebovala, da bi izpolnila zahteve prihodnosti?«

Konferenca je bila tesno povezana s cilji Evropske komisije v okviru digitalnega desetletja 2030, zlasti z ambicijo, da bi do leta 2030 zagotovili, da ima 80 % državljanov EU osnovne digitalne veščine, in zaposlili 20 milijonov strokovnjakov za IKT po vsej EU.

Odpravljanje vrzeli v digitalnih znanjih in spretnostih: od strategije do učinka

Georgi Dimitrov iz Evropske komisije je dogodek odprl s poudarkom na razdrobljenosti evropske digitalne izobraževalne krajine. Z naraščajočim številom mikro-kvalifikacij in pobud za digitalno usposabljanje je resnični učinek odvisen od dveh ključnih dejavnikov: angažiranih učiteljev in zasnove, osredotočene na učence.

Ponudnike certifikatov so spodbudili, da uskladijo okvire digitalnih znanj s potrebami trga dela in predstavijo dejansko vrednost digitalnih kompetenc. To sporočilo je postavilo ton za uvodno panelno razpravo, v kateri so predstavili vpoglede Microsofta, nacionalnih vlad in Evropske komisije.

Govorniki, kot sta Emil Boc in Martin Úlovec, so poudarili pomen praktičnih ukrepov pred strategijo in opozorili na mikro-kvalifikacije kot agilen in prilagodljiv način za odpravo vrzeli v digitalnih znanjih in spretnostih v šolah in na univerzah. Andreea Calbeaza iz Microsofta se je zavzemala za tesnejše sodelovanje med javnim in zasebnim sektorjem, Maria Roseria Coduti pa je poudarila pomen sledenja rezultatom in usklajevanja razvoja znanj in spretnosti s cilji EU glede ohranjanja talentov in enotnega trga.

Preizkus IT-fizične pripravljenosti: Spreminjanje merjenja v dejanja

Drugi panel dogodka se je osredotočil na preizkus IT-fizične pripravljenosti, dolgoletno slovaško pobudo, ki je bila zdaj razširjena na Češko, Poljsko in Madžarsko. Za razliko od tradicionalnih ocenjevanj preizkus IT-fizične pripravljenosti meri praktične digitalne spretnosti in celo pozdravlja uporabo orodij umetne inteligence, kot je Chat GPT, med preizkusom. Poudarek je na reševanju problemov v resničnem svetu, ne na pomnjenju.

Vodja projekta Lucia Martišková je predstavila ambiciozne načrte za preoblikovanje preizkusa iz diagnostičnega orodja v razvojno pot, ki učencem ponuja prilagojene, modularne učne vire, ki temeljijo na njihovih rezultatih. To pomeni premik od preprostega beleženja digitalnih kompetenc k njihovemu aktivnemu izboljševanju, vizija, ki je močno usklajena s poslanstvom ICDL, da ustvari dostopne, strukturirane poti certificiranja za učence vseh stopenj. Ponavljajoči se izziv? Vključevanje učiteljev, katerih podpora ostaja ključnega pomena za uspeh vsake pobude za digitalno izpopolnjevanje.

Kibernetska varnost in vključenost: odpravljanje perečih vrzeli

Popoldanske panelne diskusije so se osredotočile na dve pereči področji: vrzel v talentih na področju kibernetske varnosti, saj se EU sooča s pomanjkanjem do 500.000 strokovnjakov, in vztrajno vprašanje vključevanja spolov v digitalno izobraževanje.

Govorniki so izpostavili vpliv stereotipov, zastarelih učnih načrtov in starajoče se učiteljske delovne sile na udeležbo žensk v izobraževanju na področju informacijske tehnologije. Obetavne prakse, kot sta latvijski učni načrt STEM in hibridni modeli poučevanja, ki jih je predstavila Angela Jafarova iz Datoriuma AI, so pokazale na rešitve, hkrati pa poudarile potrebo po posodobljenem usposabljanju učiteljev in vključujočih strategijah za pouk.

Zaključek: Enoten, praktičen pristop k razvoju digitalnih znanj in spretnosti

Sporočilo iz Bruslja je bilo jasno: vrzel v evropskih digitalnih in kibernetsko-varnostnih znanjih in spretnostih je hkrati izziv in priložnost. Pobude, kot so preizkus IT-fizične pripravljenosti, modularni certifikati in javno-zasebna partnerstva, kažejo, da je resničen napredek mogoč, vendar le s kohezijo, prilagajanjem in doslednim delovanjem.

Ker si šole, univerze in delodajalci prizadevajo za priznane in prilagodljive certifikate digitalnih znanj in spretnosti, so organizacije, kot je ICDL, v edinstvenem položaju, da prevzamejo vodilno vlogo. Z zagotavljanjem prilagodljivih digitalnih učnih poti, usklajenih z akademskimi in industrijskimi potrebami, ICDL podpira digitalno odporno Evropo, en učenec, ena spretnost in eno potrdilo naenkrat.

© 1997-2018 ECDL Foundation. All Rights Reserved.
European Computer Driving Licence, ECDL, International Computer Driving Licence, ICDL, and related logos are all registered Trademarks of ECDL Foundation. ICDL Foundation is a registered business name of ECDL Foundation.